تحلیل مودال ارتعاشات سیستم های دینامیکی

مجید شمسی پور

پايان نامه (كارشناسي‌ارشد) -- دانشگاه صنعتي اصفهان، اصفهان، 1373
فني و مهندسي. 00822 - مهندسي مكانيك

استاد راهنما : دکتر حسن نحوی

چكيده : اكثر سازه‌ها ارتعاش دارند. كليه ماشين‌آلات ، خودروها و ساختمانها درعمل تحت اثر نيروهاي ديناميكي قرار دارند، كه آنها را به ارتعاش واميدارند. مطالعه ديناميك سازه‌ايي براي درك و ارزيابي مشخصه‌هاي‌توليدات صنعتي ضروري است . براي تضمين يك كاركرد مستمر و رضايتبخش‌دسترسي به پاسخ ديناميكي سازه يكي از اصول اوليه طراحي است . آناليزمودال تشريح دقيقي از پاسخ يك سازه را ارائه مي‌دهد كه ميتوان آن را باخصوصيات طرح مطابقت داد. همچنين اين امكان را نيز فراهم ميكند كه به‌يك ابزار كارا يعني مدل مودال دسترسي يافته و درباره اثرات اصلاحات‌انجام يافته بر سازه تحقيق كنيم و يا اينكه رفتار سازه تحت شرايط كاري‌گوناگون را پيش‌بيني نمائيم. در تحليل كلاسيك مودال ماتريس ميرايي باهمان انتقال مختصاتي كه سيستم بدون ميرايي را غيروابسته مي‌كند، قطري‌مي‌شود. در توزيع استهلاك غيركلاسيك ، معادلات حركت از طريق تحليل مودال‌موهومي غيروابسته مي‌شوند. رساله حاضر در چهار فصل ارائه مي‌شود. در فصل‌اول ضمن آشنائي با آناليز مودال، به برشماري پارامترهاي مودال‌مي‌پردازيم. در اين فصل اشاره گذرا به آناليز مودال تجربي خواهيم داشت .در فصل دوم به لحاظ اهميت سيستمهاي يك درجه آزادي در تحليل مودال، به‌تجزيه و تحليل سيستمهاي يك درجه آزادي مي‌پردازيم. در فصل سوم به كمك‌متغيرهاي حالت ، دستگاه n معادله ديفرانسيل مرتبه دوم و وابسته سيستم‌را به مجموعه هم ارزي از 2n معادله ديفرانسيل مرتبه اول با ضرايب مختلطتفكيك مي‌كنيم. با تعريف جرم مودال در تحليل موهومي، معادلات مرتبه‌اول را به فرم معادلات ديفرانسيل مرتبه دوم مشابه با تحليل كلاسيك مودال‌با ضرايب توجيه‌پذير تبديل مي‌كنيم. همچنين در اين فصل به پاسخ سيستم‌تحت اثر بارهاي كلي مي‌پردازيم. به لحاظ حجيم بودن محاسبات در تحليل‌مختلط مودال، در فصل چهارم ضمن مقايسه تحليل كلاسيك با تحليل ارائه شده‌به ارائه روشهاي تقريبي در تحليل مختلط مودال مي‌پردازيم. در پايان اين‌فصل، پديده تشديد مد نظر گرفته و چند فرمول تقريبي در تشديد ارائه‌مي‌شود.

دانلود بخشی از پایان نامه

منبع :پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران

www.irandoc.ac.ir