سیستم روغنكاری موتورهای چهار زمانه
سیستم روغنكاری موتورهای چهار زمانه
مقدمه:
قطعات زیادی در موتور خودروها وجود دارد كه نسبت به هم حركت نسبی داشته و در اثر نیروی مالشی ایجاد شده سطوح تماس آنها در معرض خطر سایش قرار می گیرد. برای تقلیل تاثیر نیروی اصطكاك در بین قطعاتی كه نسبت به هم حركت دارند از ماده كم اصطكاك تر استفاده می شود. در بعضی مواضع متحرك موتور سرعت عمل اصطكاك كه با نیروی نسبی زیاد اعمال می شود آنقدر زیاد است كه بدون روغنكاری صحیح نیروی مالشی زیادی را بوجود می آورد كه بعضی از قطعات را ذوب نموده و یا موجب انبساط برخی دیگر شده و در نتیجه آن جوش خوردن قطعات به هم و متوقف شدن موتور را به دنبال خواهد داشت كه اصطلحاً به این حالت گریپاژ می گویند.
نیروی اصطكاك در اثر در گیر شدن سطوح ناهموار دو قطعه ای كه با هم در تماس بوده و حركت نسبی دارند بوجود می آید. هر چه سطوح تماس دو قطعه ای را كه نسبت به هم حركت دارند صیقل دهند باز هم دندانه هایی در سطوح آنها باقی می ماند كه در اثر نیروی عمود وارد شده بر آن قطعات، این دندانه ها در هم فرو رفته و نیروی اصطكاك را بوجود می آورد.
منبع : www.hamkelasy.com