طراحي و ساخت شاخص سنج چرخ هاي محرك

نویسنده :
بهرام بحري

چكيده :
اخيرا مطالعات فراواني براي تجزيه و تحليل رفتار چرخ و بررسي نيروهاي موثر بر چرخ صورت پذيرفته است و قدرت محاسباتي رايانه ها به طور وسيعي افزايش پيدا كرده است و مدل هاي رايانه اي شبيه سازي شده بسياري در مورد رفتار چرخ  انجام گرفته است. بنابراين مقايسه نتايج شبيه سازي ها با نتايج آزمايشگاهي قابل اعتماد، احساس مي شود. در آزمايش هاي صورت گرفته بر روي خودروها و وسايل نقليه اي كه داراي چرخ محرك مي باشند معمولا براي بدست آوردن نيروهاي روي چرخ و همچنين ميزان انرژي مورد نياز، آنها را مجهز به ابزارهاي اندازه گيري مختلف كرده و بسته به اندازه وسيله، در محيط هاي آزمايشگاهي قرار مي دهند. براي اندازه گيري شاخص هاي چرخ هر وسيله امكان مهيا كردن چنين محيطي دشوار است و بنابراين از روش تست چرخ به صورت تك استفاده شده كه بجاي حمل وسيله به محيط آزمايشگاه فقط يك چرخ را در آزمونگر قرار داده و شاخص هاي مورد نظر اندازه گيري مي گردد. نيروي  گيرايي خالص و گشتاور چرخ در لغزشهاي مختلف از 13-30 درصد،  در سطوح مختلف بار عمودي روي چرخ صورت پذيرفت و در نهايت بازده كششي چرخ در شرايط مختلف لغزش محاسبه گرديد. با توجه به آزمايش هاي صورت پذيرفته شاخص هاي چرخ در حالتهاي مختلف حركت اندازه گيري شد و اين آزمونگر وسيله اي مطمئن در تست چرخ معرفي گرديد.

دانلود مقاله