کنترل بهينةراحتی سفر خودروی سواری، با سيستم تعليق هيدرواکتيو
کنترل بهينةراحتی سفر خودروی سواری، با سيستم تعليق هيدرواکتيو
نویسندگان :
احسان سرشاري ، نويد اسدي ،رضا کاظمي ، علي غفاري
چکيده :
در اين پژوهش، سيستم کنترلي تعليق نيمه فعال با تغييرات پيوسته، بر پايهي فنر و دمپر هيدروپنماتيکي براي خودروي سواري بسط داده شده است. بهبود رفتار ديناميکي خودروي سواري، با توجه به قيود وزن، انرژي مصرفي و هزينه نيازمند توسعهي چنين سيستم تعليق نيمه فعالي ميباشد. مدل کامل خودرو با زير سيستم هيدروپنماتيکي مشتمل بر حرکات غلتش، کله زني، جهش و يک درجه آزادي براي راننده، استخراج شده است؛ اين در حاليست که پژوهشهاي پيشين، محدود به حرکت جهش بدنه ميباشند. با استفاده از مدل خطي شدهي خودرو –مجهز به سيستم هيدروپنماتيکي- نيروي استهلاکي بهينه بر پايهي تئوري کنترل بهينه با پسخور تمام متغيرهاي حالت به روش L.Q.R. براي بهبود راحتي سفر به همراه پايداري خودرو بکار رفته است. در ضمن محدوديتهاي عملي ساخت اجزا و تاخير زماني اجزاي کنترلي نيز، بشمار آمده است. تحريک خودرو با ورودي bump با در نظر گرفتن فيلتر فاصلهي محور دو چرخ صورت ميگيرد. نتايج شبيهسازي در محدودهي زمان براي سيستم کنترلي تعليق هيدروپنماتيکي در مقايسه با سيستم ايستاي معمولي، حاکي از بهبود فوقالعادهي رفتار سيستم، در تمامي مودهاي کنترل شده مي باشد.