بررسی خواص ارتعاشی ، کشش و ضربه در کامپوزیت های هیبریدی
بررسی خواص ارتعاشی ، کشش و ضربه در کامپوزیت های هیبریدی
زمینه Epoxy تقویت شده توسط EglassــAluminum ساخته شده به روش Hand layup
نویسندگان :
کاوه کلاه گر آذری ، حمید امیدوار ، سید مجتبی زبرجد ، بهزاد طولمی نژاد
چکیده :
امروزه به منظور بالا بردن کارایی هواپیماهای پیشرفته جایگزینی مواد نوین به جای مواد معمول هرچه بیشتر صورت می پذیرد . مفصل بال هواپیمای A380 از کامپوزیت های ترکیبی در نظر گرفته شده است . در این پژوهش به منظور ساخت کامپوزیت های ترکیبی ابتدا نمونه هایی با الیاف شیشه ، ورق آلومینیوم ورزین اپوکسی به روش Hand layup ساخته شد و با در نظر گرفتن کسر حجمی الیاف ، مقادیر سفتی ، استحکام و دانسیته نمونه ها محاسبه گردید . تحلیل ارتعاشی نمونه ها به کمک روش تجربی ـ تئوری آنالیز مودال انجام گردید . همچنین بررسی خواص کششی و ضربه نمونه ها نیز با انجام آزمایشات صورت گرفت. نتایج نشان می دهد که وجود لایه Al باعث افزایش چقرمگی و شکل پذیری کامپوزیت ها و در نتیجه مقاومت بیشتر این مواد در برابر خسارت های وارده می شود . استحکام نهایی شکست و کرنش نهایی نیز با افزایش تقویت کننده افزایش یافته است . همچنین وجود لایه Al در نمونه ها منجر به افزایش فرکانس طبیعی قطعات شده است .