تحليل خستگي مفصل اتصال دهنده بال و بدنه هواپيماي کشاورزی
تحليل خستگي مفصل اتصال دهنده بال و بدنه هواپيماي کشاورزی
نویسندگان :
رسول عزتي، وحيد مزرعه شادي، سيامک قصاب زاده اهرابی
چكيده :
اين مقاله تحليل شکست مفصل اتصال دهندة بال و بدنة يک هواپيماي زراعي را ارائه مي دهد. بوسيلة آزمايشهاي عيني انجام گرفته روي اين نوع شکست ها، معلوم شد که اين شکست ها نوعي شکست خستگي هستند. بررسي هاي دقيق نشان دادند که مرکز ترک موجب خوردگي مي شود، بنابراين در اين نوع شکست ها، علاوه بر خستگي، خوردگي نيز تأثير گذار مي باشد. براي تعيين حالتهاي تنش در مفصل اتصال دهنده، از يک روش المان محدود غيرخطي استفاده شده است. مناطق تنش بالا در گوشة بالاي مفصل جاييکه شکست اتفاق مي افتد، ظاهر مي شوند. نتايج بدست آمده از تحليل هاي خستگي و ظاهرسازي ترک، تحت زمان بارگذاري معادل 10 دقيقه از شرايط پرواز صورت گرفت. در اين تحليل تعداد ساعات پرواز براي بوجود آمدن اولين ترک حاصل از خستگي و ساير موارد، بررسي شده است. علاوه بر آن، تأثير ساير موارد نظير عمليات حرارتي، خوردگي، اعمال بار بيش از حد و ... نيز در تحليل عمر خستگي در نظر گرفته شد.