طراحی پرس مکانیکی پیشرفته
صنعت رو به گسترش ایران با کمبود نمایان متون و مطالب طراحی روبرو می باشد. این کمبود در مورد ماشین های ابزار بویژه ماشینهای تغییر شکل فلزات که تاثیر و نقش اساسی در پویایی و خودکفایی صنعتی دارند بارزتز می باشد. مقاله حاضر و مطالبی که تحت این عنوان از این پس ارائه خواهد شد تشریح عملکرد شرکت پرس ایران در راستای دستیابی به تکنولوزی ساخت پرسهای مکانیکی تناژ بالا می باشد.
در سال های اخیر نصب و راه اندازی خطوط پرسهای مکانیکی در صنایع مادر و شرکت های بزرگ خودرو ساز کشور به شکل گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو گردآوری و دسته بندی اطلاعات و دستیابی به دانش پرسهای مکانیکی چه به منظور نگهداری و تعمیر خطوط پرس راه اندازی شده و چه به منظور طراحی و ساخت و نصب خطوط جدید که سالانه دهها میلیون دلار ارز از کشور خارج می نماید ‘ امری بدیهی و ضروری می باشد. شرکت پرس ایران بعنوان بزرگترین شرکت پرس ساز داخلی با عنایت به مطالب فوق در سال 1383 پروژه طراحی و ساخت پرس مکانیکی 630 تن پیشرفته را در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به تصویب رساند. اکنون که 18 ماه از تصویب طرح مذکور می گذرد ‘ کلیه فعالیت های تحقیقاتی و شناسایی اجزای طرح به پایان رسیده و تیم طراحی بصورت منسجم به پشتوانه اندوخته علمی خود در فاز تحقیقاتی ‘ دانش لازم بزای طراحی این پروژه عظیم را بدست آورده است.
در طراحی پرس مکانیکی 630 تن ‘ ضمن بررسی مدارک فنی و اسناد موجود از شرکت های بزرگ پرس ساز خارجی همچون هیتاچی ‘ فوکوی و هیوندای از تجربیات اندوخته شده شرکت در ساخت نصب و راه اندازی خطوط سایت سایپا پرس که توسط این شرکت و شرکت فاگور صورت گرفت استفاده شده است. در طراحی بخشهای مختلف پرس مکانیکی 630 تن با مقایسه طرحهای مختلف بهترین روش برای پروژه تحقیقاتی استفاده شده است و در بسیاری از موارد یک طرح تلفیقی با ویژگیهای مثبت طرحهای مختلف ارائه گردیده است.
مشخصات فنی پرس مکانیکی 630 تن با مکانیزم link drive(مدل MLS-630-2)
1- مکانیزم رانش : اهرمی (link)
2- ظرفیت نامی در 13 میلیمتر بالاتتر از نقطه مرگ پایین:6300 KN
3- تعداد نقاط اویز: دو نقطه ای
4- تعداد عمل پرس: تک عمله
5- ابعاد میز: 3000×1500mm
6- کورس:600mm
7- تنظیم دهانه:400mm
8- دهانه کاری(S.D.A.U):1000mm
9- تعداد ضربه در دقیقه: 10-20spm
10- ظرفیت نامی کوشن:850KN
11- کورس کوشن:قابل تنظیم 0-260mm
12- مجهز به سیستمهای :
-گایدینگ پلانجری
-حفاظت در برابر اضافه بار هیدرولیک overload
-سیستم کنترل PLC
این مقاله به نقل از مجله انجمن مهندسان مکانیک ایران-سال چهاردم شهریور ماه ۱۳۸۴ شماره ۴۲ است