تحليل سينتيکی و سينماتيکی سيستم ترمز معمولی و ترمز ضد قفل ABS

نویسندگان :
مجيد فولادی ماهانی - مهران ابوالحسنی

چکيده :
در اين مقاله ضمن اشاره به تاريخچه پيداش سيستم های ترمز و اهميت آن در حفظ جان سر نشينان خودرو  روشهای افزايش کارآيی و راندمان آن پرداخته مي شود . همچنين سعی می گردد با تحليل سينماتيکی و سينتيکی سيستم ترمز نوع ديسکی ، کارآيی سيستم ترمز معمولی و ABS با هم مقايسه و تاثير هر يک از پارامتر های مهم موثر بر روی مسافت توقف خودرو يعنی اصلی ترين عملکرد ترمز بررسی گردد. بطوريکه  پس از به دست آوردن رابطه سرعت خودرو و مسافت توقف با شتاب منفی که در نتيجه اعمال ترمز توسط راننده می باشد ، به صورت سينماتيکي که زمان عکس العمل راننده، زمان تاخير سيستم ترمز و زمان افزايش شتاب منفی تا رسيدن به شتاب ماکزيمم منظور گشته و سپس ، به تحليل سينتيکی چرخ خودرو و نيروهای وارد به آن از طرف لنت های ترمز ديسکی و سطح جاده پرداخته ميشود . با در نظر گرفتن بعضی فرضيات و با داشتن اطلاعاتی در مورد پدال ، بوستر و سيلندر های هيدروليک و با ادغام نتايج حاصل از اين دو تحليل روابطی حاصل ميشود که پارامتر های اصلی را بر حسب يکديگر بيان می کنند. به کمک اين معادلات نمودارهای مربوط به حالت ترمز معمولی و حالت ترمز ABS رسم شده و با انطباق اين نمودارها بر يکديگر ، به مقايسه عملکرد اين دو سيستم ترمز در شرايط مختلف پرداخته شده و با بررسي نتايج حاصله، بهتر ين حالت برای سيستم ترمز ارائه مي گردد.

دانلود مقاله